Aceasta este o versiune HTML a unui ataşament la solicitarea de acces la informații 'Grădinițe'.




REPUBLICA  MOLDOVA
PECnyBJIHKA  MOJI/JOBA 
CONSILIUL  RAIONAL RÎŞCANI
PblIUKAHCKHH  PAHOHHblH COBET
P R E Ş E D I N T E L E  
n P E f l C E ^ A T E J I b  
R A I O N U L U I   R Î Ş C A N I
PMUIKAHCKOTO  PAHOHA
MD-5600, or. Rîşcani,  str. Independenţei  38 
Mfţ-5600,  r.  P b in iK 'aH b.  yji.  M H a e n e ii.a c H n e n   38 
tel./fax (256) 2-20-58 fax 
Te;i./(JiaKC (256) 2-20-58 
email:  xxxxxxxxxxxxx@xxxxx.xxx
email:  xxxxxxxxxxxxx@xxxxx.xxx
Nr. 
din  < //•   & / ■  
-
Dnei Diana Butnaru
A O „Juriştii pentru Drepturile Omului”
Prin prezenta,  ca urm are a examinării  solicitărilor cu nr. 162/2022  şi  163/2022 
din  17 ianuarie 2022, V ă expediem  nota inform ativă a Direcţiei Învăţăm înt Tineret şi 
Sport.
Anexă:  nota informativă a DITSpe  3  (trei) file.
fif
IJU JJ V asile SECRIERU
Executor: Galina Guţu 
tel. 0(256)92-0-41,079524518


REPUBLICA  MOLDOVA 
CONSILIUL  RAIONAL RÎŞCANI 
DIRECŢIA  ÎNVĂŢĂMÂNT, 
TINERET  ŞI  SPORT  RIŞCANI
Nr 28 din  21.01.2022
Doamnei  Diana Butnaru, 
jurist  A .O .Ju riştii pentru Drepturile  Omului”.
Prin prezenta, Direcţia învăţământ, Tineret şi Sport  Rîşcani,  prezintă  informaţia  solicitată  prin 
scrisoarea  nr.  163/2022  din  17 ianuarie 2022.  Răspunsuî  este întocmit de  câtre  Guţu Galina, şeful SAP 
Rîşcani.  La  scrisoarea  dvstră  pot comunica următoarele:
Serviciul de asistenţă psihopedagogică Rîşcani activează în cadrul Direcţiei de învăţământ Tineret şi Sport 
conform  Regulamentului -  cadru  cu privire la organizarea şi funcţionarea Serviciului  raional/municipal 
de asistenţă psihopedagogică  aprobat prin HG nr.732  din  16 septembrie  2013.
Obiectivele Serviciului sunt:
a) evaluarea complexă a dezvoltării copiilor şi identificarea timpurie a necesităţilor specifice ale 
acestora;
b) stabilirea cerinţelor educaţionale speciale şi elaborarea recomandărilor privind măsurile de intervenţie 
şi serviciile de suport pentru incluziunea educaţională;
c) acordarea asistenţei psihopedagogice copilului şi familiei acestuia;
d) oferirea asistenţei metodologice  cadrelor didactice, cadrelor didactice de sprijin, psihologilor, altor 
specialişti în iucrul cu copiii cu cerinţeie educaţionaie speciaie sau copiii în situaţie de risc dm sistemui de 
învăţămînt preşcolar, primar şi secundar general şi  administraţiei publice locale.
1. 
înanul  202I ,înbazadedateacopiilorcuC E SdinIE T or. Rîşcani  au fost incluşi în total  5 copii:  2 
copii din IET nr. 1  şi 3 copii din IET nr. 10.  Pentru anul 2022 este tot acelaş număr.
2  Procedura  de  încadrare  a  copiilor în categoria CES.
1.  îdentificarea / constatarea  cerinţelor educaţionale speciaie { CES)  ate eoplului se realizează  după 
evaluarea complexă a dezvoltării copiluiui  de către specialiştii Serviciului de asistenţă 
psihopedagogică  ( SAP)  conform  unei  proceduri ( p. 3-12)
2.  Evaluarea  copiilor se realizează în baza Instrucţiunii de aplicare în educaţia timpurie a 
Metodologiei de evaluare a dezvoltării copilului aprobată prin ordinul  Ministerului Educaţiei, 
Culturii şi Cercetării nr.  343 din 22 martie 2018  [ 1 ]  şi Metodologiei de evaluare a dezvoltării 
copilului aprobată prin ordinul Ministerului Educaţiei nr.99 din 26 februarie 2015[2]  .
3.  [1] p.6  - Procesul de evaluare a dezvoltării copilului să începe cu evaluarea iniţială ( care se 
realizează la nivel de instituţie) şi  care presupune identifîcarea unor probleme de dezvoltare, 
dificultăţi de învăţare, probleme comportamentale şi care ar necesita intervenţii suplimentare. 
Aceasta se poate reaiiza  la începutul anului de studii  şi pe parcursul anului, în dependenţă de 
prezenţa problemelor de dezvoltare.
4.  [1] p.5 lit.  ”a’‘  Evaluarea iniţială se realizează în cazul existenţei unor semne privind potenţialele 
probleme de dezvoltare ale copilului, sesizate de către părinţi în medîul familial, de medicul de 
familie sau cadrele didactice în urma observărilor comportamentului copilului în timpul 
interacţiunilor cu acesta. Pentru a stabili eomportamentele ce pot semnala probleme de dezvoltare 
se recomandă a utiliza  Lista de control pentru identificarea iniţială/reevaluarea problemelor în 
dezvoltarea copilului racordată la Standardeie de învăţare şi dezvoltare a copilului de la naştere 
până la 7 ani şi la Metodologia de monitorizare şi evaiuare a dezvoltării copilului în baza 
Standardelor de învăţare şi dezvoltare a copilului (vârsta  1,5-7 ani), conform indicatorilor specifici 
vârstei copilului.
1


5.  [1] p.  10 
Evaluarea iniţială se realizează pe parcursul a cel mult paisprezece zile consecutiv 
frecventate de copil de la data constatării necesităţii unei atare evaluări.
6.  [1] p.  11  în mod obligatoriu  evaluarea iniţială se realizează în instituţia de educaţie timpurie de 
către Comisia multidisciplinară instituţională  cu acordul scris al părinţilor sau al 
reprezentanţilor legali ai copilului.  în cazul în care părintele sau reprezentantul legal refuză să-şi 
dea acordul pentru evaluare, autoritatea tutelară locală, reieşind din interesul superior al copilului, ia 
decizia corespunzătoare privind aplicarea măsurilor de protecţie a copilului.
7.  [1] p.  12  Rezultatele evaluării iniţiale efectuate de Comisia multidisciplinară instituţională se 
consemnează  într-un proces verbal de evaluare a dezvoltărîi copiîului, care presupune 
interpretarea/analiza datelor/observărilor factuale înregistrate şi sunt o sinteză a informaţiilor obţinute 
care determină progresul sau regresul copilului în perioada dată.
8.  [J] p.33  în cazul  constatării diftcultăţilor,  preşedintele  Comisiei multidiscipUnare insţituţionale ( 
directorul instituţiei) prezintă  Dosarul copilului/copiilor la Serviciul raional de asistenţă 
psihopedagogică,
9 .  [1] p.  30  Dosarul copilului/copiilor referiţi către  SAP include:
a) lista individuală de control pentru identificarea iniţială/reevaluarea problemelor în dezvoltarea 
copilului;
b) acordul în scris al părinţilor/reprezentantului legal pentru deslaşurarea evaiuării eomplexe a 
copiluîui;
c) procesul verbal de evaluare iniţială a dezvoltării copilului;
d) referinţa (individuală sau de grup) pentru evaluarea complexă a dezvoltării copiiului;
e) lista copiilor, în cazul în care se identifică mai mulţi copii care necesită evaluarea complexă;
f) extras din fişa dezvoltârii copilului;
g) copia certificatului de naştere a copilului;
h) copia buletinului de identitate a părintelui/reprezentantului legal;
i) copia actului de tutelă, după caz;
j) certificatul medical (diagnoza medicală), certificatul de determinare a dizabilităţii, după caz.
10.  [1] p.  5 lit.  ”b”  Evaluarea complexă a dezvoltării copilului se realizează de către Serviciul 
raional/municipa! de asistenţă psihopedagogieă în urma unei evaluări iniţiale a copilului cu scopul 
de a identifica cerinţele educaţionale speciale ale copilului, a stabili forma de incluziune 
educaţională şi programe de suport educaţional sau specific.
11.  [1] p,  36  în rezultatul evaluării complexe,  SAP elaborează un Raport de evaluare a dezvolţării 
copilului  care conţine concluzii şi recomandări corespunzătoare,  concluzia generală de 
identificare/neidentificare a cerinţelor educaţionale speciale, forma de incluziime educaţională, 
programe de suport educaţional sau specific, perioada de reevaluare şi serviciile de suport.
12.  Evaluarea eompîexă  se realizează numai cu acorclul scris  şi  prezenţa fizică  a părinîiîor
13.  Categoria CES se identifice  conform clasificaţiei UNESCO,  1995.
Catesoriile de C E S :
a)  Dificultăţi de învăţare
b)  întârziere/dizabilitate mmtală/inte!ectuală'  dificultăţ! severe de învăţare
c)  Tulburări (dezordini) de limbaj
d)  Deficienţe fizice/neuromotorii
e)  Dizabilităţi de văz
f)  Deficienţe de auz
g)  Tulburări emoţionale (afective) şi de comportament
14.  [1] p.  41  în rezultatul evatuării complexe,  SAP  prezentă obligatoriu în insituţia de educaţie 
timpurie un exemplar al Raportului de evaluare complexă a dezvoltării copilului, care confirmă 
categoria CES.
15.  [1] p.  42  Raportul de evaluare complexă a dezvoltării copilului  este ca suport pentru elaborarea 
planului educaţional individualizat.
2




16. 
Dacă în urma evaluării s-a constatat, că copilul este cu cerinţe educaţionale  speciale şi este inclus 
în baza de date , dar părinţii din diferite motive refuză includerea, atunci părinţii prezintă în scris 
cererea de  refuz  şi copilul automat se exlude din baza de date.
3.  La momentul dat  nu avem cazuri, când copii au fost evaluaţi fară prezenţa părinţilor şi  inclusi în baza 
de date fară acordul lor
4.  Repartizarea bugetului  şi  fmanţarea  1ET în general  şi pentru asistenţa copiilor cu CES nu întră în 
competenţa SAP şi DÎTS Rîşcani, ci întră în competenţa APL  1.
5.  Serviciul  îşi  organizează activitatea şi funcţionează în baza principiilor:
a) respectării  interesului superior  al copiîuiui;
b) asigurării drepturilor egale în domeniul educaţiei şi egalizării şanselor;
c) nondiscriminării, toleranţei şi valorificării tuturor diferenţelor;
d) intervenţiei timpurii;
e) individualizării procesului educaţional şi asigurării dezvoltării potenţialului fîecărui copil;
f) protecţiei copilului contra abuzului şi neglijării;
g) flexibilităţii în activitatea didactică;
h) confidenţialităţii;
i) abordării  intersectoriale şi multidisciplinare;
j) cooperării şi parteneriatului social.
Concluzie:  SAP Rîşcani nu a încălcat drepturile copiilor şi părinţilor  la acest subiect.
Viorel Dandara,
Exec.  G.  Guţu, 
şef  SAP  Rîşcani 
tel.  0256-92-041,079524518
3