Это HTML-версия приложения к запросу «Свобода информации» 'Prescripția cu privire la înlăturarea iregularităților constatate în rezultatul inspectării financiare la primăria s. Costești, r. Ialoveni'.




MINISTERUL FINANŢELOR 
МИНИСТЕРСТВО ФИНАНСОВ 
AL REPUBLICII  MOLDOVA
РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА
INSPECŢIA FINANCIARĂ
ФИНАНСОВАЯ ИНСПЕКЦИЯ
MD-2012, mun.  Chişinău, str.  Alexandru cel  Bun, 48,
______________ ______________ tel:  (022) 222-670, fax:  022 220775, e-mail:  inspecţia.finxxxxxxx@xx.xxx.xx
/fe s s  
< ??•//. J & S )
lanr. 
 
din 
f/d
Ialovenionline.md
Inspecţia Financiară  a  examinat  cererea  fără număr  şi  fără  dată prin  care  solicitaţi  de  a vă  da 
explicaţii  asupra  competenţei  organului  de  inspectare,  procedura  de  emitere  a  actelor  în  cadrul 
procedurii  administrative şi  drepturile  instituţiilor implicate în  această procedură, precum  şi  repetat 
solicitaţi  de  a vă  fi  eliberată  copia prescripţiei  cu privire  la înlăturarea  iregularităţilor constatate  în 
rezultatul  inspectării  financiare  efectuate  la  Primăria  satului  Costeşti,  raionul  Ialoveni,  şi 
informează următoarele.
Ca  motiv  de  înaintare  a  cererii,  consideraţi  precum  că  Inspecţia  Financiară,  la  examinarea 
adresării  f/n  şi  f/d  parvenită  prin  poşta  electronică  şi  înregistrată  la  intrări  cu  nr.  1948  din 
28.10.2021,  prin  Scrisoarea  de  răspuns  nr.  25-10-10/1490  din  01.11.2021,  după  părea  dvs.,  a 
interpretat  greşit  şi  eronat  prevederile  Legii  privind  protecţia  datelor  cu  caracter  personal  nr.  133 
din 08.07.2011.
Accentuăm, prin răspunsul expediat în adresa dvs.,  Inspecţia Financiară s-a axat la prevederile 
actelor  normative  în  vigoare,  competenţa,  atribuţiile  şi  misiunea  ce-i  revine,  dispusă  prin  cadrul 
normativ  în  vigoare,  în  exercitarea  dreptului  conform  prevederilor  art.  78  din  Legea  finanţelor 
publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.  181  din 25.07.2014,  art. 2  alin.  (2),  3, 7,  8,  16, 21,  29, 
53,  54,  137  din  Codul  administrativ  şi  Regulamentului  privind  organizarea  şi  funcţionarea 
Inspecţiei  Financiare  din  subordinea  Ministerului  Finanţelor,  aprobat  prin  Hotărârea  Guvernului 
privind  organizarea  activităţii  de  inspectare  financiară  nr.  1026  din  02.11.2010,  aceasta  a  acţionat 
cu  bună-credinţă  şi  în  limitele  legii  cu  respectarea  scopului  pentru  care  i-a  fost  atribuit  dreptul  şi 
existenţa  interesului  public  în  verificarea  utilizării  conforme  a  mijloacelor  financiare,  ţinând  cont 
de specificul  de activitate,  cu aplicarea procedurii uniforme,  astfel,  prin activitatea administrativă a 
Inspecţiei, nefiind încălcat dreptul  legitim sau  libertatea stabilită prin  lege, în contextul prevederilor 
art.  17 din Codul administrativ.
Factorii  de decizie ai  instituţiei  supuse verificării,  la caz,  ai  Primăriei  satului  Costeşti,  potrivit 
actelor  normative  în  vigoare,  prin  activitatea  administrativă,  sunt  obligaţi  să  respecte  cu  stricteţe 
drepturile  şi  libertăţile  entităţii  supuse  verificării  şi  să  nu  aducă  atingere  drepturilor  acesteia,  la 
gestionarea şi utilizarea resurselor bugetare, precum şi  la administrarea patrimoniului public.
Totodată,  potrivit prevederilor pct.  8  subpct.  4  lit.  f)  din  Regulamentul  privind  organizarea  şi 
funcţionarea  Inspecţiei  Financiare  din  subordinea  Ministerului  Finanţelor,  aprobat  prin  Hotărârea




V
Guvernului  nr.  1026  din  02.11.2010,  în  executarea  atribuţiilor  de  funcţie,  angajaţii  abilitaţi  cu 
funcţii  de  inspectare  (control)  financiară  sunt  obligaţi  să  respecte  drepturile  entităţilor  supuse 
inspectării  (controlului)  financiare  şi  să  garanteze  păstrarea  secretelor  de  stat,  de  serviciu, 
comerciale şi personale cunoscute în cadrul exercitării atribuţiilor.
în contextul menţionat,  angajaţii  abilitaţi cu funcţii de inspectare în afară de drepturi mai  au  şi 
obligaţiuni în procesul de inspectare a instituţiei, care  trebuie să  le respecte  cu stricteţe.
Totodată,  potrivit  prevederilor  art.  66  din  Constituţia  RM  şi  art.  71  din  Legea  cu  privire  la 
actele  normative  nr.  100  din  22.12.2017,  interpretarea  legilor  ţine  în  exclusivitate  de  competenţa 
Parlamentului Republicii Moldova.
Astfel,  reieşind  din  cele  menţionate  mai  sus,  nu  sunteţi  în  drept  să  insistaţi  şi  să  obligaţi  ca 
răspunsul  la  cerere  să  fie  dat  conform  propriei  formulări  sau  într-un  anumit  sens,  precum  şi  ca 
interpretarea  prevederilor  actelor  normative  în  vigoare  (dreptul  de  proprietate,  noţiunea  de  act 
administrativ,  categoriile  acestora,  noţiunea  de  destinatar,  date  cu  caracter  personal)  să  fie  după 
dorinţa personală.
Astfel,  axând  la  drepturile  dispuse  potrivit  actelor  normative  în  vigoare  a  instituţiei  supuse 
inspectării ca proprietar de drept al  documentelor în cauză,  subiect,  parte  la procedura respectivă şi 
destinatar  al  actelor  emise  în  cadrul  procedurii  administrative,  Inspecţia  Financiară  este  în 
imposibilitate de a vă elibera documentul, repetat solicitat,  acestea nu pot fi trecute în răspunderea, 
ultimei, temei pentru care vă sugerăm să vă adresaţi la proprietarul şi destinatarul acestuia.
în  cazul  în  care  nu  sunteţi  de  acord  cu  răspunsul  Inspecţiei  Financiare,  sunteţi  în  drept  de  a 
înainta o acţiune de contencios administrativ în instanţa de judecată,  la Judecătoria Chişinău,  sediul 
Râşcani, mun.  Chişinău,  str. Kiev,  3.
Director adjunct
Ion  BORTA
ex.:  Bouroş Ludmila 
tel.:  (022) 222-670
2