Informații privind drepturile pacienților și accesul la servicii medicale

This request has been reported as needing administrator attention (perhaps because it is vexatious, or a request for personal information)

Către Ministerul Sănătății,

Conform Legii nr. 148 din 09.06.2023 privind accesul la informație, solicit următoarele informații de interes public:

1. Informații detaliate cu privire la procedurile de internare în spitalele din Republica Moldova:
Care sunt criteriile de internare în spital?
Ce documente sunt necesare pentru internare?
Care sunt drepturile și obligațiile pacientului internat?
Există protocoale specifice pentru diferite afecțiuni medicale?
Cum pot contesta o internare nejustificată?

2. Informații detaliate cu privire la costurile de spitalizare:
Cum se calculează costurile de spitalizare?
Există o listă cu tarifele pentru diferite servicii medicale?
Ce categorii de persoane beneficiază de gratuitate la spitalizare?
Cum pot contesta o factură de spitalizare pe care o consider nejustificată?

3. Informații detaliate cu privire la Linia Verde a Ministerului Sănătății:
Care este programul de funcționare al Liniei Verzi?
Ce tipuri de probleme pot fi semnalate la Linia Verde?
Cum pot depune o plângere la Linia Verde?
Există un formular tip pentru depunerea plângerilor?

4. Informații detaliate cu privire la campaniile de informare organizate de Ministerul Sănătății:
Ce campanii de informare sunt în curs de desfășurare?
Care sunt temele abordate de campaniile de informare?
Cum pot accesa materialele informative ale campaniilor?

Doresc ca informaţiile solicitate să îmi fie furnizate în format electronic.

Vă mulţumesc,
Andronachi Ionatan

Ministry of Health

Bună ziua,

 

Ministerul Sănătății a examinat solicitarea d-voastră privitor la
eliberarea informațiilor de interes public și comunică următoarele:

 

Informații detaliate cu privire la procedurile de internare în spitalele
din Republica Moldova:

1.      Care sunt criteriile de internare in spital?

Există acte normative de standartizare a serviciilor de sănătate: ghiduri,
protocoale, standarte medicale de diagnostic și tratament, care sunt
instrumente pentru luarea deciziilor clinice, în baza cărora se efectuiază
internările în instituții medicale.

2.      Ce documente sunt necesare pentru internare?

Documentele necesare de a fi prezentate la internare, depind de tipul
internării.

În funcție de starea sănătății pacientului, asistența medicală
spitalicească prin internare în spital poate fi urgentă sau programată.

Internarea de urgență în spital se efectuează necondiționat, indiferent de
statutul persoanei asigurat/neasigurat:

-          cu bilet de trimitere eliberat de medicul de familie;

-          cu bilet de trimitere eliberat de medicul specialist de profil;

-          la trimiterea serviciului prespitalicesc de asistență medicală
urgentă;

-          fără bilet de trimitere, la prezentarea directă a pacientului
în cazuri urgente, confirmate și documentate de către personalul medical
al secției de internare/unității de primire urgentă;

-          internarea gravidelor cu urgențe obstetricale (iminență de
avort, iminență de naștere sau naștere, sarcină extrauterină, avort
spontan) se efectuează necondiționat, indiferent de statutul persoanei
(asigurat/neasigurat).

   Internarea programată se efectuează după cum urmează:

·         în spitale raionale/municipale – în baza biletului de trimitere,
eliberat de medicul de familie la care este înregistrat pacientul sau de
către medicul specialist de profil;

·         în spitale de nivel terțiar – în baza biletului de trimitere
eliberat de medicul specialist de profil sau a medicului de familie din
unitățile teritorial-administrative unde lipsește medicul specialist
respectiv.

Suplimentar, la internare pacientul prezintă: actul de identitate, poliţa
de asigurare obligatorie de asistenţă medicală/alte acte referitoare la
starea de sănătate a pacientului (acte de pensionare, de invaliditate,
extrasele medicale din internările anterioare).

În cazul internării urgente pacientul va fi internat și în lipsa
documentelor menționate, care vor fi ulterior prezentate pe parsursul
spitalizării.

3.      Care sunt drepturile și obligatiile pacientului internat?

Drepturile și obligațiile pacientului sunt specificate în Legea nr.
263/2005 cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului.

4.      Exista protocoale specifice pentru diferite afecțiuni medicale?

Da, există protocoale naționale pentru diferite afecțiuni medicale care
sunt elaborate în baza Ghidurilor internaţionale bazate pe dovezi a
eficacităţii clinice şi, în acelaşi timp, şi economice, informație
disponibilă pe situl oficial al Ministerului Sănătății.

5.      Cum pot contesta о internare nejustificata?

Consimţămîntul şi modul de perfectare a acordului informat sau a refuzului
benevol la intervenţia medicală sunt specificate în art. 13 din Legea nr.
263/2005 cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului, care
prevede că o condiţie obligatorie premergătoare intervenţiei medicale este
consimţămîntul pacientului, cu excepţia cazurilor prevăzute de prezenta
lege.

 

Informații detaliate cu privire la costurile de spitalizare:

1.      Cum se calculeaza costurile de spitalizare?

Regulamentul cu privire la tarifele pentru serviciile medico-sanitare
precum și metodologia stabilirii tarifelor pentru prestarea serviciilor
medico-sanitare sunt stipulate în Hotărârea Guvernului nr. 1020/2011 cu
privire la tarifele pentru serviciile medico-sanitare.

2.      Există о listă cu tarifele pentru diferite servicii medicale?

Catalogul tarifelor unice pentru serviciile medico-sanitare prestate
contra plată de către instituţiile medico-sanitare publice, precum şi
pentru serviciile acoperite din fondurile asigurării obligatorii de
asistenţă medicală, prestate de instituţiile medico-sanitare publice şi
cele private sunt stipulate în Hotărârea Guvernului nr. 1020/2011 cu
privire la tarifele pentru serviciile medico-sanitare.

3.      Ce categorii de persoane beneficiază de gratuitate la spitalizare?

Categoriile de persoane care se includ în sistemul de asigurare
obligatorie de asistență medicală sunt prevăzute în Legea nr. 1585/1998 cu
privire la asigurarea obligatorie de asistență medicală.

4.      Cum pot contesta о factură de spitalizare pe care о consider
nejustificată?

Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 1387/2007 cuprinde lista maladiilor şi
stărilor care necesită asistenţă medicală şi stabileşte volumul asistenţei
acordate persoanelor asigurate de către instituţiile medico-sanitare
contractate de Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi agenţiile ei
teritoriale, în conformitate cu prevederile legale.

În cazul în care o persoană consideră că cheltuielile suportate pentru
spitalizare sunt nejustificate, aceasta se poate adresa în instanța de
judecată.

 

Informații detaliate cu privire la Linia Verde a Ministerului Sănătății:

1.      Care este programul de funcționare al Liniei Verzi?

Programul de funcționare a Liniei Verzi: 8:00 – 17:00

2.      Ce tipuri de probleme pot fi semnalate la Linia Verde?

Funcțiile de bază ale Serviciului sunt:

- asigurarea informării active, corecte și la timp a cetățenilor asupra
chestiunilor de interes public și asupra problemelor de interes personal;

- asigurarea calității și veridicității informațiilor în baza carora se
iau decizii.

3.      Cum pot depune о plangere la Linia Verde?

4.      Exista un formular tip pentru depunerea plangerilor?

Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătății, Structura aparatului central, precum și Organigrama aparatului
central al Ministerului Sănătății sunt stipulate în Hotărârea Guvernului
Nr. 148/2021 cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătății.

Pentru depunerea petițiilor există un formular.

Potrivit art.75 alin. (1) din Codul administrativ, petiţia conţine
următoarele elemente:

·     numele şi prenumele sau denumirea petiţionarului;

·     domiciliul sau sediul petiţionarului şi adresa de poştă electronică
dacă se solicită răspuns pe această cale;

·     denumirea autorităţii publice;

·     obiectul petiţiei şi motivarea acesteia;

·     semnătura petiţionarului ori a reprezentantului său legal sau
împuternicit, iar în cazul petiţiei transmise în formă electronica
semnătura electronică.

Petiția poate fi depusă:

– electronic, fiind expediată prin poșta electronică la adresa
[1][Ministerul Sănătății email cerere];

– prin intermediul Oficiilor Poștale;

– la sediul Ministerului Sănătății, în cutia poştală amplasată la intrarea
centrală.

 

Dacă petiţia nu corespunde cerinţelor prevăzute la art.75 alin. (1)
lit.c)–e) din Codul administrativ, solicitantului i se indică asupra
neajunsurilor şi i se acordă un termen rezonabil pentru înlăturarea lor.
În cazul în care petiţionarul nu înlătură neajunsurile în termenul
acordat, petiţia nu se examinează.

Dacă petiția ține de competența altei autorități publice, originalul
petiției se expediază autorității publice competente în termen de cinci
zile lucrătoare de la data înregistrării petiției, fapt despre care
petiționarul este informat.

Petiţiile anonime sau cele depuse fără indicarea adresei poştale sau
electronice a petiţionarului nu se examinează.

Dacă după expedierea răspunsului se depune o nouă petiţie de acelaşi
petiţionar, cu acelaşi obiect, aceasta nu se examinează şi se conexează la
dosarul iniţial.

Petiţiile se examinează în termen de 30 de zile, iar din motive
justificate legate de complexitatea obiectului procedurii administrative,
termenul general poate fi prelungit cu cel mult 15 zile. Această
prelungire are efect doar dacă este comunicată în scris participanților la
procedura administrativă în termen de 30 de zile, împreună cu motivele
prelungirii.

În mod excepţional, cînd în procedura administrativă se înregistrează
cazuri de complexitate deosebită care necesită timp pentru prelucrarea
documentelor, autoritatea publică poate stabili un termen mai mare pentru
finalizarea procedurii administrative, care nu va depăşi 90 de zile.

Petiționarul, care nu a primit un răspuns în termenul stabilit de lege,
poate verifica statutul petiției, apelând la numărul de telefon 022 268
818, Serviciul managementul documentelor.

Deasemenea, pagina web [2]www.ms.gov.md oferă posibilitatea de a vă adresa
Ministerului Sănătății în mod electronic cu propuneri, reclamaţii şi
sesizări.

-          Mărimea textului adresării nu trebuie să depăşească 2000 de
caractere.

-          În funcţie de specificul problemei abordate, la examinarea
adresării, vor fi implicate şi autorităţile administraţiei publice vizate.

-          Organul care examinează adresarea este în drept să verifice
veridicitatea informaţiei şi să solicite informaţii suplimentare.

-          Ca urmare a examinării adresării Dvs., veţi primi un răspuns în
formă electronică, pe adresa electronică, indicată în adresare.

-          La prezentarea şi examinarea adresărilor electronice este
asigurată confidenţialitatea datelor personale şi a informaţiei
comunicate.

 

 

Informatii detaliate cu privire la campaniile de informare organizate de
Ministerul Sănătății

 

1.      Ce campanii de informare sunt in curs de desfasurare?

2.      Care sunt temele abordate de campaniile de informare?

3.      Cum pot accesa materialele informative ale campaniilor?

În contextul deschiderii a celor 13 centre de acordare a asistenței
medicale necesare pacienților care au suportat accident vascular cerebral
va fi demarată campania de informare a populației privitor la accidentele
vasculare cerebrale.

Materiale vor fi distribuite sub formă de pliante, postere, afișe,
prezentări, materiale video,  care vor putea fi accesate pe saitul oficial
al Ministerului Sănătații și prezentate prin diverse mijloace mass-media.

 

 

 

Cu respect,

Serviciul managementul documentelor

Ministerul Sănătății

 

References

Visible links
1. mailto:[Ministerul Sănătății email cerere]
2. http://www.ms.gov.md/